Tuesday, September 9, 2014

Незабравено


Чувам щурци.
Котки ми се увиват в краката.
Ръцете ми миришат на домати.
Все едно си брал – не рязал.
Дворът ми съдържа селски приказки.
Приказки за село, внуче, баба, дядо.
За запаления вечно летен огън,
на който запечатваме градината в буркани.
Буркани и капачки, които се варят до тъмно.
До тъмното на многото щурци.
Варят се подредени в черния голям казан.
Животни хрупат в ясла, а сеното им ухае като нива.
Дворните кокошки стават тихи.
Курникът им топли ъгъла на двора.

Наглеждаме огъня, който гони комарите.
Вечеряме, а над главите ни лоза.
Неизметени пожълтели листа се прикриват под пейка.
По дворните плочки чернеят петна от настъпано грозде.
Доматите на едри резени стават на салата от солта.
И пържени картофи, взети от пръстта преди минути.
Жълти, топли, земни. Хранят ни, нахранват.
Става тихо – чувам кукумявка.
“Марш, мръсницо!” 
Суеверно време беше.

Това побира малкия ми детски свят тогава.
Огъня, щурците, двор на баба и на дядо.
И друго не успявам да си спомня.
Това ми е тогавашното всичко.
На детството ми синьото.
На селото ми бабиното лято.

Мириша го в ръцете си в момента,
зелени от набраните домати.
Селско ми е.
Мирис на отдавна.
Лятото във шепа неизмита.

No comments:

Post a Comment

Трябва ми. Обещание.

Затварям широко отворения нощен прозорец. Не! Само секунда! Подушвам въздуха към тъмния вътрешен двор. С пълен гръден кош и стомах, ся...